Het is uitverkoop in tijdschriftenland. UitgeversTelegraaf Media Groep, VNU
Media en Reed Elsevier hebben alledrie tijdschriften in de etalage staan.
De tijdschriftentak van Reed Elsevier, waar in Nederland de bladen Fem
Business, Elsevier en Boerderij onder vallen, staat het langst te koop.
Sinds februari dit jaar wil Reed Elsevier wil de tijdschriften verkopen om
niet meer afhankelijk te zijn van de grillen van de advertentiemarkt.
Meer recentelijk boden ook de Telegraaf Media Groep (TMG) en VNU Media
tijdschriften te koop aan. TMG wil onder meer af van de klassiekers
Residence en Elegance, maar ook meer eigentijdse bladen als FHM, CosmoGirl
en JAN moeten worden verkocht. Uit de VNU-stal staan Management Team, Emerce
en Sprout te koop.
Reorganisatie
VNU Media en TMG zitten beiden in een flinke reorganisatie. Bij TMG
verdwijnen er de komende tijd 500 banen.
Hoeveel mensen er bij VNU Media uitgaan wil het bedrijf niet zeggen. Volgens
VNU-baas Erik Hoekstra zal het grootste gedeelte van de mensen er uitgaan
door natuurlijk verloop en het niet verlengen van contracten. Dat laatste is
al enige tijd beleid. Maar Hoekstra sluit gedwongen ontslagen ook niet uit.
Wat de verkoop van titels betreft, is het de vraag of de uitgeverijen voor hun
tijdschriften de gewenste prijzen kunnen krijgen.
In juli dit jaar maakte Reed Elsevier bekend de tijdschriften ook wel in delen
te willen verkopen. Ook bood Reed Elsevier potentiële kopers aan ongeveer
200 miljoen euro te lenen om de koop te financieren.
Uitverkoop
Inmiddels schatten analisten de kans groot dat Reed minder dan de helft kan
krijgen van wat het eigenlijk had willen hebben voor zijn tijdschriftentak.
Schattingen variëren nu van 600 tot 750 miljoen pond, tussen de 710 en de
887 miljoen euro.
Bij VNU Media staan Management Team, Sprout en Emerce sinds een week te koop, "Online
wordt belangrijker dan print, daar richten we ons op. We houden print aan
zolang die bij online past," aldus Hoekstra. In 2007 haalde het bedrijf
nog 35 procent van de omzet uit internet, dit jaar is dat volgens Hoekstra
meer dan 50 procent. Binnen een paar jaar wil Hoekstra 75 procent van de
inkomsten uit online halen.
Management Team en Sprout stonden vorig jaar ook al in de etalage. Toen werd
de verkoop na een paar maanden afgeblazen omdat het bedrijf kon geen
geschikte verkoper kon vinden.
"Vorige keer wilden we de tijdschriften in zijn geheel en voor een goede
prijs verkopen. Nu accepteren we een lagere prijs en de bladen mogen
opgeknipt worden," licht VNU Media-directeur Erik Hoekstra toe.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl